Om däcken inte är korrekt märkta när du skiftar sommar- och vinterdäck kan det leda till försämrad väghållning och ökad risk för olyckor. Det kan hända att däcket får fel rotationsriktning om modellen kräver en viss rotationsriktning. Du kan även få ojämnt slitage då vissa däck är asymetriska som måste monteras på rätt sida. Sådant kan påverka prestanda och ge ojämnt slitage. Om rullmotståndet ökar kan du försämra bränsleekonominr. Så var uppmärksam på placeringen av dina däck.

Tänk också på att vissa vinterdäck är konstruerade med speciella mönster och slitbanor för att förbättra greppet på snö och is. Om däcken inte är korrekt monterade kan det minska deras effektivitet vid vinterkörning och öka risken för att halka.

Många däcktillverkare ger garantier om du följt deras specifikationer. Om däcken inte är korrekt märkta och monterade kan det leda till förlust av garantier om något går fel. Ventilhattarna från Hjulindex är en elegant och diskret lösning för att ha koll på hjulens placering.

Det är inte fel att växla placeringen av däcken inför varje ny sommar- eller vintersäsong. Det kan kompensera för olika belastnings- och slitageförhållandena mellan fram- och bakhjulen samt mellan höger och vänster sida av fordonet.

Dukan förlänga livslängden på däcken genom att förvara dem så de skyddas från yttre faktorer. Plastinpackning är en sätt som skyddar mot solens UV-strålar, damm och fuktighet. Plasten hindrar torkning och sprödhet.

Förvara däcken väl

Förvara däcken på en sval, mörk plats med tillräcklig luftcirkulation. Se till att däcken är rena och torra före förvaring. Vid plastinpackning bör du då och då kolla däcken så du inte får mögel eller andra problem under förvaringen.

Följ tillverkarens rekommendationer för att undvika problem. Information om rotationsmönster och intervaller finns vanligtvis i fordonsmanualen eller i däckens produktinformation på nätet.

Se till att däcken är korrekt märkta och monterade. Ifall du är osäker på hjulmärkningen bör du kontakta en professionell däckservice. När du håller dig till dessa riktlinjer hjälper det dig att förlänga däckens livslängd och bibehålla jämn prestanda på vägen. Hjulindex hjälper dig att ha koll.

Tid för vinter- eller sommardäck?

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 
1 december – 31 mars. 
Du får använda dubbdäck under tidsperioden 
1 oktober – 15 april. 
Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 
16 april – 30 september 
om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
 
Fler detaljer om vad som gäller för vinterdäck till olika fordon finner du på Transportstyrelsen.

Vilket mönsterdjup gäller?

Vid sommarväglag ska däck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, men vid fuktig vägbana bör mösterdjupet vara minst 3 mm för att ge god friktion.
 
Vid vinterväglag ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 mm för lätta fordon och personbilar.
 
Dock finns det inga krav på att vinterdäck ska vara nya. Alltså inget ålderskrav för däck som däckfirmor ibland kan hävda.
 
Fler detaljer om mönsterdjup hittar du på Transportstyrelsen
Däcktillverkare markerar däcken med viktig information som hjälper förare att välja rätt däck. Här är några vanliga märkningar du kan hitta på bildäck:

Däckdimension

Exempel: 205/55R16. Anger däckets bredd 205 mm, profil (sidoväggens höjd som en procentandel av bredden) 55% och fälgdiametern 16 tum. R betyder Radialdäck.

Belastningsindex

Exempel: 91, en numerisk kod som representerar däckets maximala belastningskapacitet vid rekommenderat lufttryck. Siffran 91 står för 615 kg. Se tabell över belastningsindex.

Hastighetsbeteckning

Exempel: V som anger den högsta hastighet V: 240 km/h som däcket är konstruerat för att klara. Det finns olika bokstavsbeteckningar, där varje bokstav representerar en specifik hastighet. Se tabell över hastighetsindex.

DOT-kod (Department of Transportation)

En kombination av siffror och bokstäver som identifierar däckets tillverkningsdatum och andra tillverkningsdetaljer. Koden består av en fyrsiffrig sifferserie där de två första siffrorna representerar veckan och de två sista representerar året då däcket tillverkades.
 
Exempel på DOT-kod: “3716” betyder att däcket tillverkades under den 37:e veckan av året 2016.
 
DOT-koden är en viktig aspekt att överväga när du köper däck, särskilt om du köper dem från lager eller när de har varit i förvaring i en tid. Även om däcken har mycket mönsterdjup kvar, kan deras prestanda och hållbarhet påverkas av åldersprocessen. Tänk på att byta ut däck som är för gamla, även om de verkar vara i bra skick. Gummit åldras och därmed däckens prestanda och säkerhet.

M+S eller M/S-markering

M/S-markeringen indikerar att däcken är konstruerade för att ge bättre prestanda i modd och snö. Notera dock att den inte ger information om däckets specifika vinterprestanda. 
 
Om du kör i områden med kraftiga snöfall och isiga förhållanden, kan det vara bra att överväga däck med 3PMSF-symbolen (Three Peak Mountain Snowflake), vilket indikerar att däcket har uppfyllt specifika krav för vinterprestanda. Markeringen är en snöflinga inuti en bergssymbol som indikerar att däcket har uppfyllt vissa krav för snöprestanda.
 

Treadwear Rating (Slitbanemärkning)

En siffra som indikerar däckets förväntade livslängd jämfört med ett standardreferensdäck. Högre siffror indikerar längre livslängd.
 
Slitbanemärkningen kan skrivas: Treadwear Rating: 500. Här indikerar siffran “500” att däcket förväntas ha en livslängd som är 5 gånger längre än ett standardreferensdäck när man jämför däckmodeller från samma tillverkare. Ju högre siffran är, desto längre förväntas däcket hålla. Det är viktigt att komma ihåg att Treadwear Rating är alltså en relativ siffra och inte en absolut livslängdsindikator,

Traction Grade (Väghållning)

Väghållning för däck till personbilar mäts i bokstäver. Det finns tre nivåer:
  • AA: Bästa väghållningen 
  • A: Bra väghållning 
  • B: Acceptabel väghållning
Klassificering hjälper förare att bedöma hur bra ett däck kan hålla sig på våta vägbanor och däckets förmåga att inte slira. Ju högre bokstavsbetyg, desto bättre prestanda kan du förvänta vid våta förhållanden.

Temperature Grade (Temperaturbeständighet):

Bokstäverna A, B eller C indikerar däckets temperaturbeständighet under normal drift. Det finns alltså tre nivåer:
  • A: Den högsta nivån av temperaturbeständighet. Däcket har visat sig ha utmärkt värmeavledning och presterar väl vid höga temperaturer.
  • B: Bra temperaturbeständighet. Däcket har god värmeavledning och presterar tillfredsställande vid måttliga temperaturer.
  • C: Acceptabel temperaturbeständighet. Däcket har acceptabel värmeavledning och presterar tillräckligt vid normala temperaturer.
Bokstavsbetygen hjälper dig att bedöma hur väl ett däck kan stå emot värme under normala driftsförhållanden. Särskilt om du kör i områden med höga temperaturer är det viktigt att välja däck med rätt temperaturbeständighet, eller om du kör fordonet hårt, som till exempel vid tung last eller hög hastighet.

Tillverkningsland och tillverkarens kod:

En kombination av siffror och bokstäver anger var däcket tillverkades och kan innehålla tillverkarens kod. Olika tillverkare kan ha olika sätt att koda denna information, och det är vanligtvis specifikt för varje däckmärke och modell. Hur du kan tolka tillverkarens information visas ibland i däckets tekniska dokumentation eller på tillverkarens webbplats.